Specifieke vraag? Wij bellen je terug

EBU R128, een beknopte uitleg door Jaap Wajer

loudnessEen aantal jaren geleden schreef Jaap Wajer een beknopte  uitleg over de destijds nog redelijk onbekende EBU R128 loudness norm. Vernieuwend maar ook spannend vonden de meeste audio engineers. Achteraf bleek dat het mixen met deze nieuwe norm best mee viel. Omdat we het zonde vinden om de tekst van Jaap verloren te laten gaan, krijgt deze een eervolle plaats in ons blogoverzicht.

R128: Een beknopte uitleg voor de leek:

Het zal niemand ontgaan zijn dat er binnenkort een fundamentele verandering zal plaatsvinden in het broadcast-audio level model. Er is echter nog wel veel onduidelijkheid over deze nieuwe norm en zeker bij jouw klant! Daarom bieden wij deze simpele uitleg aan voor je klant maar ook een technische uitleg die je zelf op elk gewenst moment kan lezen, bekijken en beluisteren.

Vanaf 1 September 2011 geldt voor commercials, promo’s en stationcalls de nieuwe luidheidsnorm R128. Er is veel onduidelijkheid over deze nieuwe norm.

  1. Alle commercials, promo’s en stationcalls worden vanaf 1 September 2011 zachter uitgezonden. Allemaal! En behoorlijk veel zachter ook (ong. 7 dB), zodat de kijker/luisteraar niet meer naar zijn afstandsbediening hoeft te grijpen bij het eerste de beste reclame- of promoblok.
  2. De nieuwe R128 norm is fundamenteel anders dan de oude PPM-norm. Vroeger mochten we op elk moment zo-hard-als-we-wilden (-9 dBFS), nu geldt: ben je te hard, dan wordt je automatisch zachter gemaakt. Beschouw de commercial als een emmertje. Je gooit er geluid in net zolang totdat hij overloopt, waarna de hele commercial zachter wordt gemaakt.
  3. Het verschil in luidheid tussen de oude commercials en de nieuwe commercials is minimaal; oude commercials zijn niet significant zachter of doffer dan nieuwe. Nieuwe commercials kunnen daarentegen wel veel dynamischer worden, dat wil zeggen: het verschil tussen hard en zacht zal binnen één commercial toenemen.

Voor ons sounddesigners en geluidstechnici/mixers is het een fantastische ontwikkeling. Plotseling is onze creatieve werkruimte meer dan verdubbeld. Deze nieuwe standaard stelt ons in staat veel filmischer te werken, waar nodig (harde) accenten te plaatsen en geluid in zijn algemeenheid veeeel mooier te laten klinken dan voorheen.

Natuurlijk zitten er aan R128 nog een aantal (technische) haken en ogen, maar deze vallen buiten het kader van deze korte uitleg. En het zal zeker spannend worden 1 September! Maar de bottomline is: wij zijn er oprecht blij mee, en 100% van overtuigd dat dit de geluidsbeleving zeer ten goede zal komen.

De nieuwe norm geldt voorlopig alleen voor commercials, promo’s en stationcalls. Het is de bedoeling dat ook alle reguliere t.v. uitzendingen per 1 Januari 2012 overgaan op deze nieuwe norm.

bron: Jaap Wajer

MSV levert o.a. software plugins van Nugen, Grimm, Minnetonka en TC Electronic. In sommige gevallen volstaat een software meter oplossing niet en adviseren we een Estec, RTW of TC Electronic hardware meter. Minnetonka gaat overigens nog een stap verder en heeft volledig geautomatiseerde loudness correctie tot een kunst verheven met hun Audiotools software.